zaterdag 27 februari 2016

22 februari 2016 Terugreis en terugblik

De laatste dag was aangebroken, helaas... Maar ook wel weer zin om naar huis te gaan. Want jee wat mis ik mijn katten altijd. Beetje jammer ergens, want dat is de voornaamste reden dat ik eigenlijk nooit langer dan een week op vakantie ga. Okee, hooguit 12 dagen, maar dat is echt de max.

Was zoals gewoonlijk weer vroeg wakker, 7 uur deze keer. Dacht nog wel even: dit wordt een hele lange dag hihi.

Gedoucht en de laatste spulletjes gepakt, mijn oude koffer achtergelaten. Mijn Airbnb host wilde hem wel graag voor eigen gebruik hebben (geloof opslagruimte in zijn auto haha) dus prima.
Rustig aan beetje internetten en wat lezen. Rond 10 uur gaan rijden. Weer een heerlijk rustige rit naar Sanford.

Had nog een bijzondere kaars gezien bij Ross of Marshalls in Sanford, vlakbij Seminole Towne Centre, maar teruggezet vanwege lange rijen bij de kassa. Dus ik wilde nu nog even terug. Uiteindelijk was het dus bij Ross, maar nee, de kaars was niet meer te vinden, helaas...
Nog even rondgekeken.

Uiteindelijk naar het vliegveld gereden. Hoefde de auto niet vol te tanken, want had een prepaid tank. Achteraf ontzettend stom dat ik daar bij aankomst mee heb ingestemd (tja, ik was moe en het leek me op dat moment super makkelijk, doe dit altijd zo overigens). De tank kostte USD 23,=. Niet veel geld zul je denken, ware het niet dat benzine in de US nauwelijks iets kost. Ik heb eerder de auto volgetankt, en toen was ik iets van 13 dollar kwijt.

Afijn, hoefde dus niet te tanken, en op het bonnetje stond dus de 23 dollar :-)
Deze keer gelukkig geen schade afhandeling!
Binnen 10 minuten was ik ingecheckt en langs de controle. Zo heerlijk altijd daar op Sanford.

Eenmaal verlost van de bagage lekker een hapje gaan eten. Daarna nog even op het zonneterras/rookterras gaan zitten. Lastig, want oh wat ruikt het nog lekker!  En nee, rook nog steeds niet! Al bijna 5 maanden niet. Moet eerlijk zeggen dat ik het er wel moeilijk mee heb gehad in Florida, op sommige momenten. Vooral de rustmomentjes, dat je in een statepark bent en even op een bankje gaat zitten. Dan mis ik nog steeds "iets". Maar ook deze test heb ik glansrijk doorstaan.

We gingen op tijd boarden en vertrokken ook op tijd. Een vluchtje van 45 minuten naar Miami. Daar een stop van een ca. 1,45 uur, waarbij je overigens gewoon kan blijven zitten.
Toen door naar Amsterdam. De vluchtduur zou 7.50 uur bedragen. Wat scheelt dat toch altijd met de heenreis!

Geprobeerd te slapen, had zelfs een speciaal kussen, wat niet mocht baten. Dus af en toe ogen dicht en maar wat lezen tussendoor. De vlucht was prima. Af en toe wat turbulentie maar dat mocht geen naam hebben. Net als op de heenweg een warme maaltijd, aardappeltjes met kip en broccoli. Het smaakte prima, net als de gehaktballetjes op de heenweg.

Om 7.15 uur landden we in Amsterdam. Uiteraard op de Polderbaan haha.
Douane ging snel, koffer was er minder snel, zoals gebruikelijk op Schiphol. Toen met de trein naar huis. Er was helaas vertraging, vanwege een persoon op het spoor. Altijd triest dit soort berichten. Moet altijd denken aan de nabestaanden....

Trein had al 35 minuten vertraging, en onduidelijk was of hij überhaupt wel zou gaan. Eenmaal op Sloterdijk ging er wel een trein naar Den Helder die in Alkmaar zou stoppen. Prima, dan pak ik de trein wel van Alkmaar terug naar Heiloo. Zo gezegd zo gedaan. Alleen vrij irritant dat toen ik eindelijk van spoor 1 naar spoor 3 was gelopen met de zware koffer (en dat is van de ene kant van het station naar de compleet andere kant) er een spoorwijziging was. Juist, de trein vertrok vanaf spoor 1. Kon ik weer terug met een bloedgang.

Afijn, om 10 uur was ik thuis, werd opgehaald vanaf station door lieve buurvrouw Inez, tevens mijn lieve kattenoppas (en dat was deze keer toch best een opgave, aangezien Misty 2 maal daags, om de 12 uur, een injectie moet krijgen met insuline, wat ben ik haar toch dankbaar!!)
Katten direct geknuffeld uiteraard. En direct onder de douche, brrr wat voel ik me toch altijd vies na zo'n vlucht...

En toen, wakker blijven, ahum... mislukt. Stond op een gegeven moment te draaien op mijn benen. Heb geslapen van 13-15 uur. Heel moeilijk om uit bed te komen, maar toch gedaan. Was helemaal
duf. Na een half uur knapte ik op en ben de koffer gaan doen. De was gaan doen, en direct weggevouwen en alles opgeborgen. Alles weer aan kant.

's Avonds om 21.30 uur gaan slapen, en lag de volgende morgen toen de wekker ging om 06.00 uur compleet in coma.
Was een zware eerste werkdag kan ik je zeggen.
Momenteel, zaterdagavond, ben ik wel weer in het ritme, maar nog aardig moe. Maar dat komt wel weer goed.

Ik kan terugkijken op een geweldige week Florida!

Nog even wat dingen op een rijtje gezet:

* Vervoer van en naar Schiphol: dit jaar een hotelovernachting geboekt, gewonnen via Vakantieveilingen, in het Dorint hotel in Badhoevedorp. Dit is prima bevallen, erg fijne kamer en goede shuttle van- en naar Schiphol (deze rijdt vanaf 4.40 uur, let op: dit is niet bij elk luchthaven hotel zo!!). De trein was iets minder, maar ach, dat is nu eenmaal zo, en achteraf viel het ook eigenlijk wel weer mee.

* Vlucht met TUI: dit is weer prima bevallen. De Dreamliner is ook een fijn vliegtuig, de lucht is wat minder droog en dat merk je echt. Ook hoor je de motoren een stuk minder, dus het is rustiger in het vliegtuig. Ik heb het ticket geboekt bij Vliegtarieven.nl en helaas was de prijs om Comfort bij te boeken mij te hoog. Via TUI zelf kan dit veel goedkoper.

Heb dus Economy gevlogen, en vond dit eigenlijk net even te krap op zo'n lange vlucht. Het fijne is dat het rechtstreeks is, en ik vind Sanford een erg fijne luchthaven. Minder vond ik het lange wachten voor customs na de heenreis, dik een uur in de rij gestaan. Dit doet bijna het voordeel van de rechtstreekse vlucht teniet.

* Vervoer in Florida: Ik heb weer geboekt bij Alamo. Fijne maatschappij zonder al te opdringerig te zijn bij tekenen contract. Behalve dan de prepaid volle tank die ineens op mijn contract stond. Maar ach, dat tientje nadeel, waar praten we over. Ik had een Economy auto, zoals altijd. Waar anderen graag een grote vette bak rijden wil ik een kleine auto.
Kon nu ook een grotere auto krijgen, maar heb vriendelijk bedankt. Doe mij maar dat kleintje (die overigens nog steeds groter is dan mijn kleine auto thuis).

Voordeel is ook dat de tol automatisch gaat, echter heb ik dit jaar alleen van en naar de luchthaven een tolweg hoeven nemen. Verder niet, dus de tolafrekening zal ook niet zo hoog zijn.
Ik heb ruim 700 mijl gereden, iets van 1100 kilometer. Buiten de prepaid tank heb ik 1 keer voor 13 dollar getankt, en 1 keer voor 7 dollar. Tja... Om dat soort benzineprijzen lach je toch?
Het kost momenteel USD 1,65 per gallon, een gallon is bijna 3.8 liter, dus USD 0,43 per liter!!

* Verblijf: Ja top! Voor het eerst in een Airbnb onderkomen. Oorspronkelijk hotel in dezelfde area geannuleerd. Maar goed ook, lees nog steeds slechte recensies over het internet.
Had een simpele kamer, met eigen douche en toilet. Meer heb je toch niet nodig?  Slaap er toch alleen maar. Op het ene insect na gelukkig niets meer gezien daarna :-)
Daniël was een fijne host, en ik had de mazzel dat hij veel weg was, 80% van de tijd, en ik het rijk alleen had in het huis. Maar als dat niet zo was geweest had het ook prima geweest.
Het geld wat je hiermee bespaart geef ik liever uit aan andere dingen.
Het internet was overigens waanzinnig goed en snel!

De regio waar ik in zat was uit de kunst. Goede uitvalsbasis voor veel dingen, 2 km van het centrum van Mount Dora, schattig dorpje om even te chillen, heel erg fijn als je er zo dichtbij zit.
Geen drukke wegen in de directe omgeving, voornamelijk 1- of 2 baans wegen. Perfect. Vorig jaar was ik de I4 in Orlando zo zat! Altijd file en chaos.
Nu alleen klein stukje meegepikt op weg naar de oostkust, maar dan kom je er pas na Sanford op. En dan is het al niet zo druk meer.

* Minpuntjes:  Het is er maar 1 eigenlijk. Dat ik ziek was toen ik net aankwam. Voelde me echt ziek, maar ben puur op wilskracht, met behulp van paracetamol en wat andere middeltjes. doorgegaan. Laat mijn week Florida toch niet verzieken? Maar baalde wel, een jaar niet eens verkouden geweest, mijn huidaandoening houdt zich koest (hopelijk ook mede door het niet-roken) en dan dit. Nou ja, na dag 2 ging het gelukkig weer redelijk snel de goede kant op. Heb alleen niet alles kunnen eten en drinken dat ik eigenlijk had willen doen. Maar ik kan dat wel lijden zeg maar ;-)

En dan nu weer thuis. Zit er alweer een volgende Florida vakantie in de planning? Nee, dat niet, maar wil wel graag in september naar New York, een vriendin bezoeken die daar nu woont.
Daarna zit Florida in de winter er even niet in, maar hopelijk kan ik later in 2017 daar weer een keer naar toe. Dan wil ik een geheel andere regio bezoeken. Het onderkomen heb ik al gevonden, dankzij een mede Florida Forummer, nog bedankt! Hopelijk is dat tegen die tijd nog vrij, anders vind ik wel wat anders in die regio. Maar het zal dan in de buurt van Cape Coral zijn. Ben zo gek op strand, dat ik graag een keer de hele vakantie in de buurt van de kust zit.

Dus hopelijk tot de volgende keer en iedereen bedankt voor de leuke reacties, en de rest bedankt voor het meelezen!

Ik heb even behoorlijk wat vitamine D tot me genomen, en ik hoop maar dat het bij ons ook snel voorjaar gaat worden! Heb van de zon en warmte geproefd en wil meer!!

Ik sluit af met een klein stukje film, opgenomen op New Smyrna Beach, de wind lijkt heftig, maar het was een heerlijke bries die verkoeling gaf in het warme zonnetje.

1. Mooie afsluiter van je reisverslag, en heel stoer dat je nog steeds niet rookt ! Voor wat betreft de Economy bij TUI, die zou ik zelf nooit boeken met mn XXL-postuur. Ik heb vorig jaar tijdens de vlucht naar Sanford daar even mogen 'proefzitten' en dat was echt superkrap.

En je bent de jetlag op een goede manier te lijf gegaan, wij houden op de aankomstdag in NL ook altijd een 'siesta' van 14:00 tot 16:00 en dan in de avond om 21:30 naar bed, en dat bevalt altijd prima en de volgende dag totaal geen last meer.

Bedankt voor je leuke reisverslag en ik kan je melden dat het nieuwe verslag van ons binnenkort van start gaat !!!

1. Al even op FB met je "gesproken" maar nog niet gezegd dat het leuk is dat jullie blog ook weer van start gaat binnenkort, leuk! En graag gedaan :-)

Verwijderen
  2. Een mooie afsluiting Cindy. Een heerlijke vakantie om op terug te kijken. Jij kan je prima zelf vermaken. Ik ben precies zo dus ben niet de enige op de wereld hahaha. Bedankt voor je mooie blog

1. Graag gedaan! En ja, heerlijk om jezelf goed te kunnen vermaken. Had al zo'n vermoeden dat jij precies zo bent ;-)

Verwijderen
  3. Leuke nabeschouwing! En je kunt weer terugkijken op een hele fijne week Florida. Ik vind je toch altijd zo stoer, alleen op pad. En super hoor, nog steeds niet roken, top! Die eerste werkdag zal wel heftig zijn geweest, pff.
    Bedankt voor het meelezen , heb genoten van je blog!!

1. Dank je wel! En ja, die eerste werkdag, pfff..... haha!

Verwijderen
  4. Lekker weekje geweest, Cindy. Van alles wat en toch relaxed. Voor de I4 haters een bemoedigend woord: In elf weken geen I4 gezien in de Orlando area. Er zijn best veel slimme en snelle alternatieven...... Toegegeven: De drukte op de andere wegen neemt beslist toe. Zoals ze hier zeggen: Our roads are very populair....😉 Hoe zou dat nu komen?

1. Ja, je kan de I4 natuurlijk ontwijken. Als je de weg weet haha. Mijn Garmin wees me elke keer de I4 op toen in Orlando. Kon niet ingeven dat deze vermeden moest worden. Als ik ooit weer die kant op ga neem ik even een wat geavanceerder model waarbij dat wel kan ;-)

Verwijderen
  5. Ook best een goed idee inderdaad, kortere tripjes naar Florida. Hou je lekker geld over voor nog een keer. En dat filmpje, nou zo'n stukje strand wil iedereen wel, zelfs ik, niet echt een strandligger. Ben zeer benieuwd naar je volgende blog (toch?) over New York.

1. Ja, heerlijk die korte tripjes. Zou ooit wel langer willen hoor, al is het alleen maar om wat beter aan het tijdverschil te kunnen wennen. En ja, ga dan ook weer bloggen in NY!

Verwijderen
  6. Haha dat ken ik, iets terug zetten en denken dat je dat de volgende keer wel koopt. Nooit doen want dan is het altijd weg!
    Knap van je dat je nog steeds niet rookt. Merk je daar lichamelijk veel van?
    Bedankt weer voor het bloggen, was weer leuk om mee te lezen.

1. Nee, dat heb ik ondervonden, weg was die mooie kaars haha! En dat stoppen. In het begin merk je daar heel veel van, veel werd ondervangen met behulp van medicijnen (Champix) maar was niet makkelijk. En ja, je komt aan!

Verwijderen
  7. Wat heb je toch weer een ontzettend fijne week gehad. En goed dat je nog steeds niet rookt. Stel je voor, sigaretten horen toch helemaal niet thuis in de prachtige natuur van de stateparks 😉 En ook leuk om te lezen dat je het zo goed getroffen had in je onderkomen. Dank je wel voor de dagelijkse update. Ik vond het weer leuk om mee te lezen.

1. Nee, hoort het ook niet! En ging nooit midden in een Statepark roken hoor, alleen in het begin, waar je je peuk kwijt kon in een prullenbak. Maar ben blij dat ik ervan af ben! En graag gedaan ook!

Verwijderen
  8. Heerlijk zo'n weekje. Bedankt dar we het een beetje mochten meebeleven!

9. Super Cindy! Wat Sonja zegt; veel beter genieten van de natuur ipv een sigaretje op een bankje! Benieuwd of je New York trip er gaat komen! Wij gaan eind augustus!

1. Nou, zeker ja, wat natuur betreft. En NY ook zo goed als zeker! Leuk dat jullie ook gaan, ik vlak na jullie dan :-)

10. Ha Cindy
    Bedankt voor je blog, weer heel fijn meegelezen en nog meer zin in onze vakantie in mei. Dan zullen we vanuit Florida ook een uitstap maken naar New Orléans en Nashville. Goed om te lezen dat airbnb goed bevalen is, mijn ervaring lees je tzt wel.
    Groeten van Mary

1. Graag gedaan! En oh wat leuk, ben erg into Nashville sinds ik de serie volg ;-) Wat is jouw blog ook alweer?

Verwijderen
  11. Bedankt voor je leuke blog, ik vond het erg leuk om mee te lezen iedere dag. Wat heb je veel gedaan en gezien. Super dat je het niet roken zo goed volhoudt. Erg leuke foto van jouw 2 katten. Nu lekker nieuwe plannen maken voor New York maar hopelijk krijgen we eerst nog een mooie zomer.

1. Graag gedaan! En ja, gelukkig houd ik het niet-roken vol. Zal ook nooit meer gaan roken nu hoor. En hopelijk krijgen we idd een mooie zomer!

Verwijderen
  12. Hoi Cindy wat heb jij genoten van een heerlijke week Florida.
    En voor ons was het elke morgen een feestje om het blog te lezen.
    Zo komen wij de winter door hihi.
    Inderdaad vervelend dat je de eerste dag niet helemaal lekker was.
    Maar toch nog heel veel gedaan in een week tijd.
    En jeetje wat mag jij trots zijn op jezelf dat nog steeds niet rookt!!!! Super.
    En wat een mooie foto van je poesjes snap dat je die niet langer dan een week wil missen.
    Bedankt voor het mooie en leuke blog en een mooi.
    En een mooi vooruitzicht om naar New York te gaan,wij lezen weer graag mee
    Groetjes

1. Hihi, leuk idd om in de winter over het weer in Florida te lezen. Graag gedaan! En heb alweer zin in jullie blog! En bedankt ook!

Verwijderen
  13. Cindy, bedankt voor je fijne verslag, ik vind het geweldig om te lezen hoe je dat allemaal in je eentje doet en heb een aantal tips voor ons verblijf in Augustus genoteerd. Wij gaan beginnen in New York dus wie weet kun jij nog wat tips bij ons vandaan halen :). En in September lees ik dan graag weer mee bij jou. Bedankt!!

1. Graag gedan! En leuk dat je wat tips op hebt gedaan, zal met belangstelling jullie blog gaan lezen!

Verwijderen
  14. Wat een heerlijke week heb je weer gehad Cindy. Ik blijf het enorm stoer vinden dat je dit gewoon alleen doet, chapeau. Danke ne wel dat ik weer mocht meelezen......ennuh New York? Hoe gaaf is dat!!
    Tot het volgende blog, wederom dat van jou dan want wij slaan een jaartje over ( met pijn in het hart hahahah).
    Groetjes, Saskia

1. Dank je wel! En graag gedaan! En ja, NY wil ik al tijden een keer naar toe. Nu een goed excuus om te gaan, nu vrienden daar verblijven. En jammer dat jullie dit jaar niet gaan, maar komt ooit goed!!

Verwijderen
  15. Een geweldide Florida week weer! Wel jammer van de eerste dag(en) dat je, je niet zo lekker voelde. Heb weer genoten van al je belevenissen en hoop dat je volgend jaar weer kunt gaan!

16. Heel leuk verslag Cindy! En wat een leuke week, bedankt voor het mee lezen,
    Groetjes Sylvia

17. Jammer hè, dat thuis zijn!!!
    Op naar de volgende reis. Wij hebben al weer geboekt voor volgend jaar maart. :)
    Maar... geen Florida meer voor ons. We gaan lekker naar Tucson.

18. Het was een mooie week, je hebt heel veel gedaan. Heb genoten van je gezellige blog.
    Ook wij hebben de 4 nauwelijks gezien, behalve dan naar Tampa en dat is geen probleem.
    Nee roken en natuur gaan niet samen btw roken is zooooo ouderwets ;-)

19. Hoi Cindy,

Welkom thuis, bedankt voor je leuke blog!!
    Je hebt het weer heerlijk gehad, veel gedaan en lekker genoten!!
    Tot een volgende keer!

Rick

20. Wij hebben de I4 wel een paar keer gezien afgelopen week. Wat een drukte. Later in de TomTom de I4 vermijden ingetoetst. Dat ging een stuk beter. Goed zeg dat je nog steeds niet rookt!
    Toevallig hebben wij ons er ook weer over verbaast dat de terugreis zo veel sneller gaat. Dank je wel voor je verslag, ik blijf het stoer vinden dat je alleen zo ver op pad gaat. Ik kijk uit naar je volgende verslag.

21. Weer super gedaan Cindy, heel stoer allemaal van je! Even opgeladen in Florida, heerlijk.
    Fijn ook dat je we weer konden meegenieten van je blog en even Florida konden meebeleven. Gaf ook weer inspriratie en hebben ons dit weekend dan ook weer verdiept in onze meivakanite in Florida.
    En wat knap dat je niet meer rookt....behoefte wordt echt steeds minder totdat je er helemaal niet meer aan denkt. Dat is zo fijn!
    Hoop dat je veel goede voorbereidingnen (lees blog :-) maakt voor je New York trip. Dank je wel weer en tot de volgende keer.

22. Jammer dat het er weer opzit, een week is snel voor bij he? Ik heb weer erg genoten van je verhalen, door jouw blog leek het hier ook al een beetje voorjaar :-) Ik kijk nu al uit naar je verslag van je reis naar New York, gaaf zeg!