zondag 23 februari 2020

Florida 2020 Nabeschouwing

En dan ben je alweer een week thuis.... Alsof het weken geleden is dat ik in Florida was, zo voelt dat.
Weer gewerkt, mezelf door een jetlag heen geworsteld. Die heviger was dan in vorige jaren.
Maar uiteindelijk komt dat weer goed.'

En uiteraard nu al heimwee 😒

Ik kan terugkijken op een mooie vakantie, ondanks een buikgriepje. Maar dat is een onschuldig, alleen vervelend, iets. Ook dat komt weer goed, uiteindelijk.
Afgelopen week is mijn eetlust weer compleet hersteld. En hoe, de afgevallen kilo zat er weer aan vandaag. Dus komende tijd maar weer even opletten geblazen.

Wil in deze blogpost even proberen samen te vatten wat/waarom/hoe ik e.e.a. heb geboekt, en wat ik ervan vond. Wellicht kunnen anderen hier nog wat mee.

De vlucht

Deze was, net zoals in mei 2019, met United. Het vliegen met United bevalt mij erg goed. Leuke prijzen voor de tickets als je dat goed in de gaten houdt.
Goede service aan boord, en een heel fijn entertainment systeem aan boord.

Verder vind ik het erg fijn dat je kosteloos je stoel kunt reserveren en je plaats daarna tot vlak voor vertrek in de gaten kunt houden via de app (of gewoon via de website).
Zo kun je een klein beetje inschatten of de plek naast je vrij blijft en eventueel een andere plek reserveren.
Zekerheid heb je nooit, want op het laatste moment kan dat natuurlijk nog veranderen.

Dit keer pakte het goed uit, zowel op de heen- als op de terugreis. Op de terugreis zelfs op beide vluchten.
Ook de tussenstop vind ik een fijne break. Hoewel rechtstreeks uiteraard ook voordelen heeft.
Het nadeel vind ik dat je geen paar extra kilo's kunt bijboeken, zoals dat bij TUI kon. Je moet meteen een extra koffer a 23 kg bijboeken en dat kost USD 100,= voor een enkele reis.
Deze keer dus maar niet gedaan. Maar een volgende keer wellicht wél weer mocht ik echt plannen hebben om even goed voorraad in te slaan van het één en nader.





Huurauto 

Ik had een tijd lang een reservering staan bij Autoeurope, voor een auto bij Alamo. Een economy auto, zoals altijd.
Af en toe keek ik nog naar de prijzen. Ik zag ergens in november dacht ik goede prijzen bij Happytours.
Voor hetzelfde bedrag een Midsize SUV, ook via Alamo. (wat mijn voorkeur heeft).
Doe eens gek en ga een grotere auto rijden! Dus Autoeurope geannuleerd, en Happytours geboekt.
Een paar weken later, niet eens zo gek lang voor vertrek,  zag ik dat de prijzen bij Autoeurope weer heel aantrekkelijk waren.

Ze hadden nu Alamo Max. Even gegoogled, en zag via Dibb (UK forum) dat het voordeel hierbij was dat je een gratis upgrade kreeg. In dit geval dus naar een Standard SUV, 1 slag groter.
Uiteindelijk heb ik gewoon een Midsize SUV gekozen omdat ik deze groot genoeg vond. En de Standard SUV's écht veels te groot. Veel mensen zullen me voor gek verklaren denk ik, maar heb er gewoon niet veel mee.
Ik vond het wel erg fijn dat je hoog zit in deze auto.



Alhoewel ik eenmaal thuis héél erg aan mijn eigen autootje (een Daihatsu Cuore) moest wennen... appels met peren vergelijken natuurlijk, maar deze voelde de eerste paar dagen echt als een kartautootje aan.
Voor de auto heb ik EUR 253,= betaald overigens, een heel goede deal, EUR 25,= per dag.

Tol deed ik weer via mijn Sunpass transponder. Veel voordeliger is het niet omdat ik veel tol rijd, maar vind het gemak ervan erg fijn.

Heb uiteindelijk 1100 miles gereden deze vakantie.






Overnachtingen

Heb gekozen voor een paar dagen Orlando, belangrijkste reden was uiteraard Discovery Cove, en tja, het shoppen is nu eenmaal erg fijn in Orlando, en Orlando hééft natuurlijk gewoon wat. Home sweet home, zoiets. Voor een paar dagen nu, meer niet. Ben sinds afgelopen mei in de ban van de Golf van Mexico, de westkust. Eenmaal geweest, en verkocht...

Airbnb was goedkoop, simpel, maar wel erg fijn. Klik voor de link
Schone kamer, eigen opgang, goed bed, sterke wifi, genoeg voorzieningen zoals schone handdoeken, toiletpapier, koffie als je wil (lust ik niet), koelkastje. Alleen geen airco. Nu was het niet heel warm in Orlando, dus de plafondventilator volstond. Bij hitte kan het wel erg warm worden denk ik.
Van te voren wist ik ook dat je alleen mailcontact met de eigenaren zou hebben en dat vond ik prima. Was van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat weg, en sliep er alleen maar.







En tja, de rest van de vakantie wilde ik dus weer graag spenderen aan de westkust. Sarasota deze keer.
In mei 1 dag geweest, verkocht door Siesta Key, en wilde graag deze omgeving wat beter leren kennen.

Het hotel, Knights Inn, beviel prima. Klik voor de link
Toen ik aan kwam rijden vond ik het wel heel erg een motel, want ja, zo ziet het er gewoon uit van buiten, maar de kamers zijn prima. Schoon, laminaat op de vloer, ook alles wat je nodig hebt.

Wifi vond ik achteraf niet zo geweldig. Verbinding viel af en toe weg. Alleen op laptop overigens, niet op telefoon. Dus dacht niet dat het aan de wifi lag.
Maar nu thuis werkt wifi weer top op mijn oude laptop, dus er wás wel iets, maar wat?

De ligging was heel erg goed, erg centraal gelegen, aan de 41. Net geen half uur naar Siesta Key, en iets langer dan een half uur naar Anna Maria Island.
De mensen die het beheren zijn erg vriendelijk, simpel ontbijt bij de receptie, maar om je dag mee te beginnen prima.

Het was er wel gehorig. Drukke weg, en gehorige kamers. Maar aangezien ik standaard (ook thuis) met oordoppen in slaap heb ik dit niet als hinderlijk ervaren.
De gordijnen sluiten niet helemaal af tegen de buitenlamp dus een slaapmaskertje was ook geen overbodige luxe.














Omgeving 

Orlando al benoemd, druk maar altijd goed. Maar elders net wat fijner.
Sarasota, leuk, maar ook erg druk in deze periode. Het was natuurlijk hoogseizoen.
De stranden waren top, vooral Siesta Key en Anna Maria Island. Maar toch vond ik het strand bij o.a.Fort Myers, en Sanibel en Captiva, net iets mooier afgelopen mei.


Sowieso vond ik het gebied waar ik in mei zat fijner.
Dus áls ik weer aan deze kant van Florida wil verblijven zal het weer omgeving Fort Myers worden, of zuidelijker, ergens tussen Estero en Naples in. Want ook dát gebied sprak mij, het kleine stukje wat ik heb gezien dan, erg aan.

Anna Maria Island






Siesta Key






Discovery Cove

Het was jammer dat dit door het slechte weer in mei niet door kon gaan.
Had toch iets extra's gehad, dit park bezoeken op de dag dat je 50 wordt. Maar heb er nu daarom niet minder van genoten.
Het was even gedoe, omdat het wéér geen goed weer was op de dag dat ik herboekt had. Maar gelukkig kon ik dit uiteindelijk toch verzetten.
Wat wél een voordeel was is dat ik in mei ook al gebruik hebben kunnen maken van toegang tot Seaworld, en ook nu weer dit park heb kunnen bezoeken. Dus heb het geld voor een kaartje voor DC er wel goed uitgehaald :-)

Het gevoel wat je krijgt als je aan de vin van een dolfijn hangt is niet te beschrijven. Zielsgelukkig word ik daarvan.

Over de achtbaan, Manta, zullen we het maar niet meer hebben. Dat was een vlaag van verstandsverbijstering waarvan ik zeker weet dat die niet meer voor gaat komen!




Restaurants 

Gelukkig heb ik nog wel kunnen genieten van een ontbijtje bij Ihop, wat lekkere lunches, en o.a. eten bij Panda Express en Cheesecake Factory, voordat ik ziek werd en mijn eetlust kwijt raakte.
Alles wat ik heb gemist, en nog graag wilde proberen, komen een volgende vakantie wel aan bod.
Want ja, de wens voor een volgende keer is er uiteraard weer. Hoe verrassend, nietwaar?
Voor woensdag a.s. heb ik in ieder geval een reservering bij Loetje staan. Iets met schade inhalen... En zijn sowieso de beste biefstukken die er zijn.




Ihop

Chili's


Mobiel internet

Deze keer had ik een USA simkaartje via Amazon besteld, deze: klik
Beviel erg goed. Kon onbeperkt bellen naar mobiele nummers internationaal, dus kon mijn vader af en toe even bellen. Had 4 GB internet, wat voor mij voldoende was voor 10 dagen. Thuis activeren, in het vliegtuig kaartje in je smartphone en na de landing direct internet.



Het weer
Daar kan ik kort over zijn, in Orlando ietwat koel nog, maar dat werd later ruimschoots goedgemaakt. In Sarasota zonnig weer en temperaturen tegen de, of net over, de 30 graden. Top!
(en daarom valt het weer nu in NL zo extra vies tegen...)


Plannen

Heb nog niet echt vastomlijnde plannen, maar er is wel een grote wens om volgende keer Florida met een paar dagen New York te combineren. In 2016 bezocht, en verkocht. Zou graag nog wat bezienswaardigheden in de herhaling willen doen.
Zeker omdat ik in 2016 nog topzwaar was en vooral veel pijn aan mijn gewrichten had aan het einde van de dag na veel lopen.
Nu ik energie voor 10 heb, meestal dan, kan ik veel meer uit een dag halen.
Zou graag weer in de winter naar Florida gaan, maar ja, wel koud in NY.... April lijkt me ook een fijne periode.
Zou het dan kunnen combineren met de Panhandle, wat ook nog hoog op mijn wishlist staat.
Of een bepaald gebied aan de oostkust, globaal ergens tussen Vero Beach en West Palm Beach in.
Sowieso duurt het helaas nog minstens een jaar voor ik weer in de US zal zijn.

Ook Las Vegas staat hoog op mijn wishlist, maar dat zijn nóg vagere plannen. En weet van mezelf dat ik moeilijk Florida kan skippen...

Voor nu heb ik een weekje Spanje, Calella, met bezoeken aan o.a. Barcelona en Girona, in het vooruitzicht in september. En tot die tijd... hopen op snel voorjaar en een mooie zomer!

Ik wil jullie bedanken voor het lezen en/of reageren. Schrijf de blog vooral voor mezelf, ben het nu al aan het teruglezen. Want je vergeet zo snel wat je allemaal gedaan hebt.
Maar de reacties als je de volgende morgen wakker wordt zijn zó leuk! Bedankt daarvoor.

En graag tot een volgende keer!









11 opmerkingen:

  1. Cindy
    Bedankt dat je ons heb laten meegenieten en ja de blog doe je voor jezelf ik doe dat net zo
    Voor ons nog een weekje en dan gaan we ik heb al een nieuw blog maar nog niet gepubliceerd
    Nog mals bedankt en we kijken uit naar je volgende avontuur
    Joke en Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Genoten van je blog en heel graag tot een volgende keer en veel plezier met het plannen van je volgende trip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke vakantie was dit weer. Bedankt voor het mogen meelezen en deze uitgebreide afsluiting.

    Gr. Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben ook weer lekker kunnen meegenieten van je verhalen. Wat is het toch lekker om in deze periode daar te zijn. Bedankt voor het delen van je avonturen en fijn dat je weer helemaal bent opgeknapt. Tot de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke terug blik hoor. Je hebt weer een hoop meegemaakt en veel genoten. Las Vegas is ook zeer de moeite waard, wij hebben dat zelf twee keer gecombineerd met Florida dat is met Delta heel goed te doen. Wij hadden in Vegas geen auto gehuurd en hebben een bus excursie naar Hoover Dam gedaan. Verder alles lopend gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was jammer dat je buikgriep kreeg maar afgezien daarvan heb je weer heerlijk genoten. Het lijkt me heerlijk om buiten de schoolvakanties te kunnen gaan. Jouw foto's zagen er zo heerlijk rustig uit. Wij gaan van de zomer ipv Florida een rondreis maken door het zuidwesten en we beginnen en eindigen in Las Vegas. Superveel zin in maar.....we missen Florida ook zo!

    Je hebt weer fijne plannen voor je volgende vakanties. Heel veel plezier met de voorbereidingen alvast maar je kunt vast wel even teren op je Floridavitamientjes 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor al je leuke en leerzame blogs. Succes op je werk en tot de volgende keer 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke terugblik! En alweer leuke plannen in het vooruitzicht! Bedankt dat ik weer mee mocht lezen 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vond het,zoals gewoonlijk, weer erg leuk om met je mee te reizen dmv je blog. Je hebt weer een mooie vakantie in Florida gehad. En net nog een tip gezien voor een simkaart via Amazon. Bedankt weer voor je blog Cindy!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk zo'n terugblik als dit. Ik vind het altijd zo leuk om mee te genieten als je op vakantie bent. Fijn meekijken over je schouder alsof ik zelf een beetje op vakantie ben.
    Afgezien van je buikgriepje, was dit weer een topreis.
    Dank voor het meelezen.
    Groetjes, Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een heerlijke vakantie heb je weer gehad, ondanks je buikgriepje, heb weer genoten dankjewel voor het weer mogen meelezen en graag tot een volgende keer weer
    groetjes Mineke

    BeantwoordenVerwijderen